2021/07/23

Mindent a Comói-tóról

A Comói-tó régóta bakancslistás úti cél volt számomra. Ez csak még jobban megerősödött bennem tavaly nyáron, a Garda-tónál tett látogatás után, ugyanis a tó és magas hegyek párosa már ott is teljesen lenyűgözött, így nagyon vártam, hogy a nyugatabbra elhelyezkedő “testvéréhez” is eljussak. Egy teljes hetet töltöttünk a tónál, több városkát bejárva, minél több helyet felfedezve. Igyekszem most megosztani veletek minden praktikus infót.

Lombardia északnyugati részén, az Alpok közelében található Comói-tó Olaszország 3. legnagyobb, és 400 méteres mélységével egész Európa egyik legmélyebb tava. Sajátos, fordított Y-alakjának két vége Lecco és Como városában található, melyeket könnyen elérhetünk akár vonattal is. Mi Milánóból érkeztünk Como San Giovanni állomására, mindössze 40 perc alatt. A tó három ágának találkozásában található Bellagio kisvárosa, ami központi helye miatt praktikus kiindulópont a tó további felfedezéséhez, így mi itt is szálltunk meg. A város Comotól hajóval vagy busszal 1 óra alatt elérhető.
Szállásunk  (tökéletes elhelyezkedés és vendégszeretet)

Bellagio talán a legszebbnek tartott városka a tó mentén, amivel valóban nem tudunk vitatkozni. A gyönyörű leanderfákkal szegélyezett sétány a parton, macskaköves szűk utcácskák valamint a hangulatos éttermek és kávézók sora bennünk is ezt erősítette. A Borgo névre hallgató történelmi városrész igazán vonzó a turisták számára, ami valójában 1-2 óra alatt bejárható, de cserébe végtelenszer megismételhető, annyira hangulatos. Gyorsan felismertünk egy visszatérő mintázatot a térségben: Miután kellemesen elvesztük az idilli utcákban, érdemes meglátogatni a helyi villákat, melyek korábban valamilyen előkelőség otthonaként vagy legalábbis nyári rezidenciájaként szolgáltak. Természetesen ezek többnyire a legjobb kilátással rendelkeznek, és csodás botanikus kert is tartozik hozzájuk. Ilyen itt az I Giardini di Villa Melzi (8EUR) és a Parco di Villa Serbelloni (csak vezetett séták, 10 EUR)

Étterem ajánló: Torre del Gusto Bellagio

Nem érdemes még kihagyni Varennát sem. Többnyire innen készülnek azok a kívánatos éttermes fotók a tóval a háttérben, melyek mindenki kedvét meghozzák az utazáshoz. Itt a Villa Monastero és a Villa Cipressi kertjeiben, múzeumaiban érdemes barangolni. Látnivalói és elhelyezkedése miatt szintén előnyös szálláshely is lehet.

Ami valódi meglepetésként szolgált számunkra, Bellano városa volt, ami talán kevésbé népszerű, nekünk mégis kiemelkedő emlék lett. Igazi különlegessége a település közepén található vízeséses szurdok, az Orrido di Bellano (5 EUR), ami üde színfolt volt az utazás során. Mindenképp érdemes ide ellátogatni, ugyanis egy kész természeti csoda, és jó felüdülés a városi séták után. Viszonylag rövid idő alatt bejárható, de mindenképp ajánlom. A kijárat a város egyik magaslati pontjára visz fel, ahonnan csodás kilátás nyílik. Innen mi még felsétáltunk a helyi temetőbe is, ami az egyik legkülönlegesebb élmény volt az utunk során. Ezután érdemes csak szimplán elveszni az utcákban, melyek itt sokkal kevésbé hömpölyögnek a turistáktól, jóval inkább átadják a helyi életstílust - például a fejünk felett, egyik erkélyről a másikra átkiabáló nyugdíjasokkal. Itt találtunk egy hosszan besétálható, sekélyes partszakaszt is, ahol hosszan elmerengtünk a felhőkön átszűrődő napsugarak látványán.

A tó közigazgatási központja Como, ami kicsit városiasabb, néhol számomra indusztriálisabb jellegű mint a korábban említettek. Amit innen kiemelnék, az a sikló, ami az 1 km-es útszakaszon közel 500 métert emelkedik, így felérkezve lenyűgöző látványt tárt elénk. Mi a hazaindulás előtti utolsó ebédünket fogyasztottuk itt, és nagyszerű záró élmény volt.

Étterem ajánló: Bellavista Boutique Hotel Brunate

Az itt töltött idő alatt meglátogattuk még Menaggio, Tremezzo és Lenno városát is, amik szintén szép helyek, de a fent említetteket jobban ajánlom, ha idő szűkében vagytok.

Az utazás a városok között a menetrend szerint közlekedő hajókkal történik, ami már önmagában is egy felszabadító, idilli élmény. Bellagio-ból a legtöbb helyre a lassú járatokkal jutottunk el, 4,6 eurós jegyárakon, de egyes városokat csak a drágább, gyors járatok érintik. A Bellagio - Como szakasz a gyorssal 14,8 EUR volt, ami 1 óra alatt tehető meg, de választhatjuk a buszt is ugyanilyen menetidővel negyed ekkora áron.

Ha már árak, Como ilyen szempontból továbbra is megtartotta “előkelőségét”. Átlagos élelmiszerboltot nehezen találunk, és mintha a minimum ára mindennek 2,5 EUR lenne, legyen szó fél kg kenyérről vagy 1 liter tejről. Az éttermekben megszokott olasz nagyvárosi árak vannak, egy pizzát vagy tészta ételt nagyjából 12,5 EUR áron kapunk (primi piatti), a főételek (secondi) többnyire 16-20 EUR között mozognak.

Mindenképp érdemes még szót ejteni az időjárás kiszámíthatatlanságáról. Nem tudom, hogy ez csak pont a mi egy hetünkre volt jellemző, de ennél változékonyabb időjárást még sehol sem tapasztaltam. A verőfényes napsütés és a zúduló eső akár néhány perc alatt váltotta egymást, így esernyő vagy esőkabát nélkül nem érdemes ide útnak indulni. Mi több alkalommal is eláztunk, ami legalább emlékezetes sztori maradt számunkra.

Összességében a Comói-tó számomra fantasztikus úti cél volt. Bármerre is jártunk, mintha egy-egy kis ékszerdobozt fedeztünk volna fel. Milánóból tömegközlekedéssel abszolút könnyen elérhető, így ez ne ijesszen el benneteket. A tó és az azt körül ölelő hegyek párosa megunhatatlan és egyben felejthetetlen látványt nyújt.